Renowacja powłok lakierniczych samochodu — sposoby

Related Post

  • No related post.

Tradycyjnie przyjmuje się, że powierzchnia samochodu może ulec uszkodzeniu tylko w wyniku wypadku drogowego. Statystyki pokazują jednak, że połowa wszystkich samochodów ulega jakimś drobnym uszkodzeniom w wyniku normalnego użytkowania, takim jak odpryski, zadrapania czy otarcia. Jeśli bowiem w porę nie zabezpieczy się małego pęknięcia środkiem ochronnym, jest bardzo prawdopodobne, że za rok w jego miejscu pojawi się rdza. Usunięcie go będzie wymagało znacznie więcej wysiłku.

Rodzaje uszkodzeń powierzchni pojazdu

Wszystkie uszkodzenia powierzchni lakieru samochodowego są klasyfikowane w następujący sposób:

  • Starsze odpryski i zadrapania z korozją lub rdzą na powierzchni. Aby to naprawić, specjaliści car detailing muszą usunąć farbę aż do metalu, usunąć rdzę za pomocą konwertera do farb, a następnie ponownie ją nałożyć.
  • Rozległe otarcia i odpryski (ponad połowa powierzchni samochodu) wymagają polakierowania całej części.
  • Trudne uszkodzenia, wnikające w głąb metalu powierzchni samochodu, wymagają najpierw przywrócenia geometrii części, a dopiero potem naprawy samego uszkodzenia.
  • Małe rysy i odpryski są często naprawiane przez pomalowanie niewielkiego obszaru części.
    Wyszczerbienia i zarysowania, które nie przebiły warstwy lakieru, można naprawić bez lakierowania, polerując i nakładając powłoki ochronne.

Naprawa lakieru samochodowego — sposoby

Połysk z powierzchni samochodu znika bez względu na to, jakiej jakości farby użyto. Dlaczego tak się dzieje? Wynika to z faktu, że w nowoczesnych produktach lakierniczych dodaje się substancje oleiste w celu zwiększenia połysku. Z czasem substancje te są usuwane z powierzchni samochodu poprzez mechaniczne ścieranie lub naturalne odparowywanie.

Renowacja lakieru polega na przywróceniu połysku powierzchni i zabezpieczeniu jej przed odparowaniem. Aby uzyskać ten efekt, należy najpierw zeskrobać niewielką warstwę farby i lakieru w jeden z następujących sposobów:

Materiał ścierny (jeśli farba nie jest lakierowana).
Chemikalia, w przypadku stosowania farb akrylowych i systemów składających się z 2 lub 3 składników.

Ostatnia opcja wymaga zwiększonej dbałości, ponieważ warstwa farby ma tendencję do wchłaniania substancji chemicznych. Aby tego uniknąć, należy zastosować starą, wypróbowaną metodę: polerowanie, które usuwa wierzchnią warstwę lakieru. Polerowanie jest wykonywane ręcznie lub maszynowo przy użyciu tego typu materiałów ściernych:

Drobnoziarnisty środek ścierny przywraca połysk lakieru.
Gruboziarnisty matuje duże rysy i usuwa luźną farbę.

Ostateczna obróbka po drobnych naprawach zarysowań pojazdu polega na zastosowaniu past niezawierających substancji ściernych.